Menu
Contact
Menu Contact
40 jaar Xafax

40 jaar Xafax door de ogen van de directie

Redactie Xafax Redactie Xafax
“Toegankelijkheid zit in het DNA van Xafax en dat proberen wij vast te houden.”

Xafax bestaat 40 jaar. Een aantal loyale klanten is al aan het woord geweest over de samenwerking met en ontwikkeling van Xafax op zakelijk en persoonlijk gebied. Nu is het de beurt aan de directie van Xafax, bestaande uit de broers Roland (commercieel directeur) en Bart (operationeel directeur) Vet en algemeen directeur Fokko Duijzer. Zij nemen ons mee in het verhaal achter 40 jaar Xafax.

Woonboerderij

We beginnen bij het begin. “Xafax is in 1983 opgericht als eenmanszaak door Cor de Kimpe” vertelt Fokko. “Hij was accountmanager bij Veenman, een leverancier van multifunctionele afdrukapparatuur en liep steeds vaker tegen de vraagstelling aan hoe scholen studenten konden laten betalen voor het maken van een kopietje. Dat vond hij interessant en daar wilde hij wat voor verzinnen. Uiteindelijk is hij in zee gegaan met een Duits bedrijf dat betaalkastjes maakte die aan multifunctionals gekoppeld konden worden. Zo is Xafax begonnen als leverancier van kastjes en papieren kaartjes voor betaald printen voor studenten, met name bij scholen en universiteiten.”

“Ik ben in 1994 ingestapt als technisch specialist. Toen werkten er al zo’n vijftien mensen bij Xafax. We zaten toen in Warmerhuizen op de bovenverdieping van de woonboerderij waar Cor woonde met zijn vrouw en kinderen. Uiteindelijk zijn we in 1995 naar dit pand in Alkmaar verhuisd.”

Familiebedrijf

Inmiddels staat Xafax bekend als familiebedrijf. Op dit moment zijn er drie boers in dienst. Hoe is dat eigenlijk zo gekomen? “Daarvoor moeten we een klein sprongetje maken in de tijd” zegt Roland. “Mijn vader kwam in 2001 in het bedrijf. Hij was toen eigenlijk al met pensioen, maar kwam erachter dat thuiszitten niets voor hem was. Cor de Kimpe was toen op een leeftijd waarop hij van zijn zaak af wilde. Zodoende is mijn vader in 2001 gekomen. Niet met het idee om van Xafax een familiebedrijf te maken, maar dat liep toen zo omdat hij ziek werd.”

“In 2009 kwam er bij Xafax een plekje vrij en dat leek mij hartstikke leuk. Ik dacht nog ‘als ik het niks vind, dan ben ik jong genoeg om nog een andere stap te maken’. Maar we zijn inmiddels 14 jaar verder, dus ik schijn het wel leuk te vinden. Ik ben begonnen met salessupport en via accountmanager uiteindelijk doorgegroeid naar commercieel directeur. Uiteindelijk hebben we met vier zoons de aandelen van het bedrijf overgenomen. Inmiddels zijn we een tweede generatie familiebedrijf.”

Vakantiebaantjes

Roland voegt daaraan toe dat hij voor zijn officiële indiensttreding al een aantal zomers aan de slag was als vakantiekracht bij Xafax. Datzelfde geldt voor zijn jongere broer Bart. “Bij mij begon het ook met vakantiewerk. Ik heb toen op de kaartenafdeling gewerkt, wat toen een groot onderdeel was van onze dienstverlening. In mijn tijd waren dat al geen magneetkaartjes meer, maar plastic pvc-kaartjes die ook echt de studentenpassen werden. Die werden hier afgedrukt, opgemaakt en direct naar de studenten verstuurd”, vertelt hij.

“De kaart business was toen een heel groot deel van onze omzet” vult Fokko aan. “Uiteindelijk kwamen er grotere spelers op de markt die kaartbedrukking deden. Daar kon Xafax als klein bedrijf niet goed tegen concurreren. Bovendien begon het betaallandschap steeds meer te veranderen, onder andere door de opkomst van oplaadbare kaarten. Inmiddels is de kaart business een heel bescheiden onderdeel geworden van onze totale omzet.”

Technologische ontwikkelingen

Mede door de razendsnelle ontwikkelingen op technologisch gebied zag Xafax zich genoodzaakt het businessmodel te wijzigen. “Rond 2006 hebben we daarin een bewuste keuze gemaakt. Wij hadden onze oplossingen ontwikkeld rondom een groot software platform van een leverancier uit Noord-Ierland, maar dat bedrijf draaide niet goed. Toen hebben we de keuze gemaakt om eigen software te gaan ontwikkelen. Dat was voor ons echt wel een ommekeer” vertelt Fokko.

“Vroeger kochten we eigenlijk gewoon hardware in om die vervolgens weer te verkopen. Inmiddels zijn we een echt ontwikkelbedrijf, met onze eigen software en development afdeling.” Deze overgang heeft Xafax geen windeieren gelegd. “Doordat wij met onze software de dienstverlening voor het beheren van de printomgeving van scholen zijn gaan doen, hebben we in het onderwijs toch een groot aandeel weten te behouden” legt Roland uit.

Buy & build

Daarnaast heeft Xafax door de jaren heen verschillende overnames gedaan. “De eerste was van een bedrijf uit Haarlem dat betaaloplossingen leverde voor bibliotheken. Dat resulteerde in onze tweede productlijn, EasyAccount+. Dat is tot op de dag van vandaag een heel belangrijk onderdeel van onze totale business” vertelt Fokko. De dienstverlening binnen de bibliotheekbranche werd later nog verder uitgebreid met de overname van een partner waar Xafax al enkele jaren mee samenwerkte voor het aanbieden van de ‘slimme werkplek’.  

Deze overnames zijn onderdeel van de ‘buy & build’ strategie die Xafax al jaren hanteert. “Op die manier kunnen we onze klanten een nog completere dienstverlening bieden” vertelt Roland. “Bovendien is het een goede manier om ons ondernemerschap te laten gelden en risico te verspreiden. Zo zijn we in 2019 op zoek gegaan naar een ICT-partij, zodat we hier in de omgeving kantoorautomatisering konden gaan verkopen. Toen hebben we onze printertak uit Xafax Nederland gehaald en zijn we samengegaan met onze partner Infra24. Dat werd Xafax ICT en zo zijn we het MKB gaan voorzien van ICT-dienstverlening. Daar groeien we nog steeds in.”

De meeste recente overname was die van Infoworks, een bedrijf dat digitale oplossingen en presentatiemiddelen biedt, met name in het onderwijs. “Dat was voor ons echt een goede klik, want wij zijn natuurlijk bekend binnen het onderwijs. Uit die overname is Xafax Visuals ontstaan. Infoworks had ook nog een tak kantoorautomatisering. Die hebben we overgeheveld naar Xafax ICT. Zo heeft iedereen zijn eigen specialisme en proberen we met onze bedrijven de kruisbestuiving te realiseren om door te groeien” legt Roland uit.

Hoogtepunten

Toch is Xafax niet altijd voor de wind gegaan. “Een bedrijf kent niet 40 jaar lang alleen maar goede momenten. Ook Xafax heeft wel eens een mindere periode gehad. Dat zag er zeker niet altijd even leuk uit. Dan moet je met zijn allen trekken aan de touwtjes die je hebt om het schip weer in de juiste richting te laten varen. Ik ben heel blij en trots dat ons dat met zijn allen gelukt is. Dat zie ik wel als een hoogtepunt van de afgelopen 40 jaar”, aldus Roland.

Bart sluit zich daarbij aan. “En zo zijn er nog heel veel hoogtepunten” voegt hij toe. “Van prachtige klanten en opdrachten die we hebben gekregen tot grote projecten die we intern hebben gedraaid. En ik sluit niet uit dat er nog een aantal mooie hoogtepunten aan zitten te komen. We zijn heel ambitieus en zeker nog niet klaar.”

Menselijk en toegankelijk

Wat Xafax kenmerkt? Daar zijn de heren het snel over eens. “Wij zijn een menselijk bedrijf. Wij vinden het heel belangrijk dat als klanten bellen zij ook echt iemand aan de telefoon krijgen en ze met iemand een gesprek kunnen voeren. Niet dat ze met een servicedesk ergens ver weg verbonden worden of online een ticket moeten aanmaken. Daar geloven wij helemaal niet in. Toegankelijkheid zit in het DNA van Xafax en dat proberen wij vast te houden. Ik ben ook heel blij om te horen dat dat bij klanten zo leeft, want dat is precies wat we graag willen” vertelt Fokko.

“Wat ons bedrijf ook succesvol maakt is de onderlinge relaties tussen alle collega’s. Het verloop binnen Xafax is ongelooflijk laag. Vijfennegentig procent van ons personeelsbestand zit hier al vijftien jaar of langer. Dat zegt wel wat over de werksfeer die we met elkaar gecreëerd hebben. Iedereen heeft het naar zijn zin en er is ook genoeg uitdaging voor iedereen. Dat is heel belangrijk en ik denk dat dat ons bedrijf ook wel kenmerkt” voegt Roland daaraan toe.

“Daarnaast hopen we een dermate mooie infrastructuur voor onze collega’s neer te leggen waar zij zich prettig bij voelen en waarin zij zich vrij voelen om creatief na te denken, eigen keuzes te maken en op die manier zelf ook min of meer te ondernemen. We zijn Xafax niet met zijn drieën, maar met zijn allen. Zonder input van onze collega’s kunnen wij als directie niets. Daarin is een menselijke aanpak voor ons dus heel belangrijk. Ik denk en hoop dat onze klanten dat ook ervaren en daar baat bij hebben.”

Toekomst

Het verhaal achter 40 jaar Xafax is er een vol uitdagingen en spannende ontwikkelingen. Hoe kijkt het managementtrio naar de komende veertig jaar? “Als ik iets heb geleerd in de afgelopen jaren is het om in deze hele snelle wereld geen plannen voor vijf jaar te maken, laat staan voor veertig jaar” lacht Roland. “We hebben het op dit moment enorm naar ons zin en dat gaan we de komende jaren lekker zo voortzetten. We kijken heel goed naar wat de wereld ons brengt. Het landschap is altijd in verandering en ik denk dat we met elkaar flexibel genoeg moeten blijven om daarin mee te gaan.”

“We willen daarnaast blijven inspelen op de behoefte die er is” zegt Bart. “Waar er meer behoefte is dan alleen afrekenen met een telefoon of pinpas, daar willen wij onze weg in vinden. En ook blijven kijken naar nieuwe markten die we kunnen bedienen.”

“Betalen is één, maar het gaat bij Xafax juist om alle uitzonderingen waar niet voor betaald hoeft te worden. Uitzonderingen, kortingsstructuren en rechtenstructuren kun je heel goed kwijt in een platform zoals wij die bieden. Dat kan allemaal niet met een bankpas. In communities is daar heel veel vraag naar en daarom geloven wij dat wij nog heel veel bestaansrecht hebben. Die niches proberen we nog steeds verder op te zoeken”, vult zijn broer aan.

Fokko voegt daar nog aan toe dat Xafax voor iedere entiteit die het bedrijf aandoet verschillende ideeën, doelen en strategieën heeft. “We willen bijvoorbeeld binnen de bibliotheekbranche de nummer één dienstverlener op het gebied van de publieksomgeving blijven. Dat zijn we al, maar daar willen we in doorgroeien en wellicht uitbouwen richting België en wellicht zelfs naar Duitsland.”

“Bij Xafax ICT draait alles dan weer om de overgang naar de Cloud. Dat is al langer aan de gang, maar dat wordt nu eigenlijk pas echt actief binnen het MKB. Die stappen nu echt over van een omgeving met een eigen server en beheerafdeling naar een model waarbij alles op afstand door Xafax ICT gedaan kan worden in de Cloud. Dat is binnen Xafax ICT een hele belangrijke transitie waar we middenin zitten. Genoeg om naar uit te kijken dus!”

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.