Menu
Contact
Menu Contact
Tips

Onze thuiswerk tips

Redactie Xafax Redactie Xafax

Momenteel is Nederland in de greep van het coronavirus, en daarom werken veel mensen vanuit thuis. Om het thuiswerken wat makkelijker te maken voor wie hier nog weinig ervaring mee heeft, hebben wij een aantal tips.

1. Creëer een werkomgeving
Bij het thuiswerken is het erg verleidelijk om de laptop open te klappen, plaats te nemen op de bank en aan de slag te gaan. Onze tip: doe dit niet! Zorg ervoor dat je aan een bureau of keukentafel gaat zitten, zoals je dat ook op kantoor zou doen. Deze actieve houding zorgt ervoor dat je productief blijft, en dus niet onderuitgezakt op de bank zit.

2. Communiceer helder
Met thuiswerken kan je niet even naar een collega lopen om iets te vragen, daarom is het van belang dat je duidelijk communiceert met jouw collega's. Kom je ergens niet uit of loop je vast? Geef dit dan zo snel mogelijk aan. En doe dit zo duidelijk mogelijk, zodat een collega je met één bericht direct kan helpen.

3. Maak voor een to-do lijst
Een voordeel van het thuiswerken is dat de meeste mensen minder gestoord worden, waardoor er meer afgerond kan worden. Daarom is het verstandig om aan de start van jouw dag voor zover mogelijk een to-do list te maken met hierop de taken die je op die dag wilt afronden. Overigens is het niet onverstandig om hier prioriteiten in te stellen, zodat de belangrijke zaken eerst worden opgepakt.

4. Plan je pauzes in
Waar je op kantoor regelmatig een kleine pauze hebt door een bakje koffie pakken of een praatje maken met een collega, is dat thuis niet altijd het geval. Het komt voor dat mensen zo gefocust bezig zijn dat de pauzes worden vergeten, maar het komt ook voor dat er juist te veel pauzes worden genomen. Ons advies is dan ook om je pauzes te plannen. Werk bijvoorbeeld in blokken van twee uur, zodat je jouw pauzes goed kan plannen.

5. Deel je kennis
Tijdens het thuiswerken is van groot belang om verbonden te blijven met jouw collega's. Jullie moeten natuurlijk op de hoogte blijven van elkaars voortgang. Een tool die hier uitkomst in kan bieden is Microsoft Teams. Door middel van deze tool kan je onder andere gemakkelijk vergaderen, documenten delen en takenlijsten creëren.