Menu
Contact
Menu Contact

Contactloos betalen zónder pincode t/m 50 euro per betaling

Consumenten kunnen vanaf deze week aan de kassa per betaling tot en met 50 euro zónder pincode contactloos afrekenen, met een bankpas, smartphone of wearable.

Tot nu toe moest bij een bedrag boven 25 euro altijd de pincode op de betaalautomaat worden ingevoerd, voor een contactloze betaling met een bankpas of wearable. Deze zogeheten transactielimiet wordt nu tijdelijk verhoogd naar 50 euro. Daar hoeven consumenten en ondernemers zelf niets voor te doen, het wordt volledig automatisch ingevoerd.

Strijd tegen coronavirus
Klanten die contactloos betalen, hoeven voorlopig minder vaak een betaalautomaat aan te raken. Zo willen banken en leveranciers van betaalautomaten een bijdrage leveren aan de strijd tegen de verdere verspreiding van het nieuwe coronavirus.

Betaalautomaten automatisch op afstand aangepast
Voor deze wijziging van de transactielimiet worden ruwweg 380.000 Nederlandse betaalautomaten automatisch op afstand aangepast. Naar verwachting zal de nieuwe transactielimiet op woensdag 25 maart actief zijn op ruim driekwart van alle betaalautomaten. De limiet is nu al verhoogd in vrijwel alle supermarkten en andere drukbezochte winkels.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is blij met de verhoging: “Hoe minder consumenten een betaalautomaat moeten aanraken om hun pincode in te tikken, hoe beter. Voor ons is wel belangrijk dat de banken eventueel misbruik blijven vergoeden tot de hogere limieten.”

Voorlichtingsmateriaal
“Wij zijn blij met deze snelle actie. We vragen klanten al om zoveel mogelijk te pinnen, liefst met een contactloze bankpas, mobiele telefoon of wearable” aldus Eus Peters, directeur Raad Nederlandse Detailhandel. “Dat dit nu ook voor grotere aankopen zonder pincode kan, helpt enorm.” Winkeliers en andere ondernemers kunnen voorlichtingsmateriaal voor klanten downloaden van www.pin.nl/promotiemateriaal/ .

Cumulatieve limiet
Een andere limiet voor contactloos betalen, de zogeheten cumulatieve limiet, is vorige week al door de banken verhoogd, van 50 euro naar 100 euro. Deze cumulatieve limiet is van toepassing op meerdere contactloze betalingen zónder pincode achter elkaar. Banken zullen eventueel misbruik van gestolen of verloren contactloze bankpassen zónder pincode tot de hogere limieten blijven vergoeden.

Pas op voor valse e-mails, SMS-berichten, brieven en telefoontjes, zogenaamd van banken!
Voor de verhoging van de limieten voor contactloos betalen zonder pincode hoeven consumenten én winkeliers zelf helemaal niets te doen! Het werkt volledig automatisch voor alle bestaande bankpassen, van alle banken. Banken gaan hierover dus ook geen ongevraagde berichten sturen of hun klanten bellen. Laat je niet misleiden door oplichters en fraudeurs die misbruik maken van de omstandigheden rond het nieuwe coronavirus (COVID-19) om valse e-mails, SMS-berichten en brieven te sturen en mensen op te bellen.

Bron: Betaalvereniging Nederland

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.