De oplossing
Wij hebben alle paystations vervangen door EasyPay-betaalautomaten. Dat waren op dat moment nieuw ontwikkelde apparaten, die de basis vormen voor verdere ontwikkeling vanuit Xafax. De EasyPay-betaalautomaat is mooier vormgegeven en is vriendelijker in gebruik dan zijn voorganger. Voor het bedienen van de printers, het selecteren, vrijgeven of toch verwijderen van een printopdracht, maken wij nu gebruik van de Easy Print Touchpad. Printopdrachten kunnen naar de printer verstuurd worden vanaf publiekswerkplekken, wifi of vanuit de kantooromgeving. De Touchpad is door het grote scherm en de eenvoudige bediening een grote verbetering. Het blijft dat gebruikers soms hulp nodig hebben van personeel, maar ik vraag mij af of dat te voorkomen is, er zijn nu eenmaal altijd mensen die moeite hebben met apparatuur. De grootste verbetering, durf ik wel te zeggen, zijn de publiekswerkplekken (zero clients) in combinatie met Easy Account Plus Online. We hebben verschillende accounts (bijvoorbeeld publiekswerkplek met extra faciliteiten voor leden, cursuswerkplek en cataloguspc’s) ingericht die centraal of van achter de balie ‘on the fly’ kunnen veranderen. Het wisselen van gebruikers gaat eenvoudig, snel en veilig. Wij hebben ingesteld dat leden een aantal uren per dag gratis gebruik mogen maken van de werkplekken en daarna een klein bedrag moeten betalen. Niet-leden betalen dat bedrag direct en hebben geen gratis gebruik. Indien het saldo niet toereikend is of er een andere reden is waarom een gebruiker moet stoppen, krijgt hij of zij een boodschap voordat de sessie afgesloten wordt. Wij hebben gekozen voor een ‘pay per use’-variant, op- en afschalen naar behoefte en geen investering vooraf. Dat helpt in de onzekere tijden waarin de bibliotheken zich bevinden.