Menu
Contact
Menu Contact
Case Study

In gesprek met ArtEZ University of the Arts

Redactie Xafax Redactie Xafax
“Ik ben heel tevreden. Xafax is een heel stabiel, betrouwbaar bedrijf.”

ArtEZ is een van de grote kunsthogescholen in Nederland en is heeft verschillende locaties in Arnhem, Enschede en Zwolle. Voor ruim 3.000 studenten verzorgt ArtEZ een samenhangend aanbod van vooropleidingen, bachelor- en masteropleidingen in onder andere beeldende kunst, vormgeving, muziek en theater.

Sinds 2005 is Bert Kremer hoofd ICT  van de hogeschool. Hij wordt vanaf het prille begin bijgestaan door zijn naamgenoot en accountmanager van Xafax, Bert Vink. Een unieke langdurige zakenrelatie. Hieronder gaan we met Bert Kremer in gesprek over zijn ervaring met Xafax.

Hoe lang zijn jullie al klant van Xafax?

“Toen ik bij ArtEZ kwam in 2005 waren we al klant bij Xafax. Toen maakte de school gebruik van kaartjes die studenten konden kopen bij een werkplaats assistent. Van alle leveranciers waar ik mee samenwerk is Bert Vink veruit de langstzittende accountmanager.”

Bert Vink vult aan: “Dat klopt! Ik ga al heel lang mee bij Xafax. Nog voor jij bij ArtEZ kwam inderdaad. ArtEZ is al ruim dertig jaar klant van Xafax. We zijn ooit begonnen met kartonnen kaartjes voor het kopiëren en printen. Sinds Bert bij ArtEZ is begonnen hebben zij flink wat professionaliseringsslagen gemaakt. Hij wilde graag kijken naar en  optimalisering van betaalsystemen voor het printen en kopiëren en vending machines.”

Waar kwam die behoefte vandaan?

“Toen ik binnenkwam had de school een ratjetoe aan printers en copiers. Dat wilde ik graag uniformeren. Daarbij wilde ik een betaalsysteem dat onafhankelijk is van de printerleverancier. Anders moet je steeds weer wisselen van systeem als een andere printerleverancier de aanbesteding wint. We wilden daarom de betaalsystemen los hebben van de leverancier van de multifunctionals, omdat dat elke 5 jaar kan veranderen.”

Hoe maakt ArtEZ gebruik van de diensten van Xafax?

“We hebben naast multifunctionals ook POS kassa’s en koffieautomaten op het Xafax systeem draaien. Daarnaast hebben wij werkplaatsen waar studenten klei, houten planken of andere materialen kunnen kopen met hun printtegoed, of zoals wij dat noemen: hun Xafax tegoed. We hebben ook  PinPoints in de centrale hal, waar studenten hun tegoed kunnen opladen.

Weet je nog waarom je 30 jaar geleden voor Xafax gekozen hebt?

“De uniformiteit en flexibiliteit waren voor ArtEZ de voornaamste redenen om voor Xafax te kiezen. ArtEZ is een kleine hogeschool en we hebben niet de capaciteit om van alles uit te proberen en te testen. Het moet gewoon goed werken. En dat doet het, er is vrijwel nooit wat.”  

De samenwerking is ook altijd goed. Soms heb je periodes dat alles gewoon draait en dan heb je vrijwel geen contact. Toevallig hebben we het afgelopen jaar meer contact gehad, omdat wij Touch Pads hadden die vervangen moesten worden. Ook dat project heeft weer keurig gedraaid. Heel tevreden en nu kunnen we weer een tijd vooruit.” 

Hoe heeft Xafax zich in de loop der jaren ontwikkeld op het gebied van professionaliteit en serviceverlening?

“Dat heb ik altijd als goed ervaren en dat vind ik nog steeds. Als er eens wat is met facturen, of wat anders, dan wordt het snel opgelost. Omdat Xafax een relatief kleine organisatie is zijn ze in staat om snel te schakelen en maatwerk te verrichten. Bij leveranciers die enorm groot zijn wil je nog wel eens verzand raken in bureaucratische rompslomp. Dan word je van het kastje naar de muur gestuurd. Dat is bij Xafax niet het geval. Die flexibiliteit past heel goed bij onze organisatie.”

Hoe heeft Xafax bijgedragen aan de groei van ArtEZ als hogeschool?

“Xafax heeft met name bijgedragen aan de uniformering van onze organisatie. Wij hebben 44 opleidingen. De inhoud van deze opleidingen verschilt enorm. Een dansopleiding is iets heel anders dan een opleiding tot striptekenaar. Maar de onderwijslogistiek en de bedrijfsvoering is universeel. Ik vergelijk het altijd met LEGO. Al die blokjes zijn standaard en passen in elkaar, maar de een maakt er een boot van en de ander een trein. Door de ICT universeel en efficiënt te maken kan er meer aandacht en energie naar de inhoud van ons onderwijs.”

Wat voor een cijfer zou je Xafax geven op een schaal van 1 tot 10?

“Ik ben heel tevreden, dus ik denk een 8,5. Xafax is een betrouwbare leverancier door al die jaren heen. Ze zijn gewoon een heel stabiel, betrouwbaar bedrijf.”