Menu
Contact
Menu Contact
Actueel

Teams Exploratory naar betaalde Teams licentie

Redactie Xafax Redactie Xafax
Upgraden van Microsoft Teams Exploratory naar een betaalde Teams licentie

Heeft jouw organisatie in de Covid-19 periode gebruik gemaakt van Microsoft Teams Exploratory? Deze gratis Teams versie is inmiddels verlopen. In dit artikel geven we je aan welke scenario's er zijn waardoor je geen toegang meer hebt tot teams, en hoe je veilig kan upgraden naar de juiste betaalde Teams variant. 

 

Wat is Microsoft Teams Exploratory?

Met Microsoft Teams Exploratory konden organisaties gebruik maken van een gratis Microsft Teams proefversie. Dit was beschikbaar voor organisaties die al gebruik maakten van Microsoft Azure AD.  

De gratis Teams variant werd in februari 2020 geïntroduceerd in de Covid-19 periode. Veel organisaties hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt, maar inmiddels is de gratis versie al een tijd afgelopen sinds 15 september 2021. 

Na het verlopen van de proefversie konden organisaties nog tot 30 dagen lang hun toegang behouden. Werd er binnen 60 dagen na de vervaldatum een betaalde licentie aangeschaft, dan kunnen gebruikers weer toegang krijgen tot Teams en alle inhoud.  

Microsoft geeft de volgende scenario's aan waardoor gebruikers geen toegang meer hebben tot Teams: 

  • Klant heeft de juiste hoeveelheid betaalde licenties, maar deze zijn niet gekoppeld aan een gebruiker. 
  • Microsoft 365 Apps heeft wel de Teams client software, maar geen gebruikers recht op de Teams dienst. 
  • Exchange online of Echange Kiosk hebben geen recht op Microsoft Teams. 
  • Meer Teams gebruikers dan betaalde licenties.  

 

Wanneer moet je upgraden?

In je Microsoftaccount kan je zien hoeveel actieve gebruikers je hebt en of je nog van een proefversie gebruik maakt. Ga naar Billing > Your Products in de Microsoft 365 admin omgeving. Vanuit Microsoft krijg je ook een notificatie als je proefversie verloopt. 

 
Hoe kan je upgraden?

Afhankelijk van de situatie zijn er 3 opties om naar een betaalde Teams licentie te gaan. 

  • Upgraden van een bestaande licentie. Deze keuze kan je gebruiken als je organisatie al een licentie heeft voor andere Officeproducten, maar nog geen Teams. Je kan hier upgraden naar een ander “businessplan” zoals Microsoft het noemt.  
  • Voeg gebruikers toe aan een bestaande Microsoft 365 licentie. Als jouw bedrijf niet genoeg betaalde licenties heeft voor het aantal gebruikers kan je extra licenties aanschaffen. Hiervoor kan je gebruikers toewijzen aan een beschikbare licentie. Je kan in de Microsoft 365 admin omgeving zien welke actieve gebruikers er zijn voor de huidige licenties. 
  • Koop een nieuwe Microsoft 365 licentie. Je koopt een nieuwe licentie als er geen bestaande licenties zijn of als je een andere licentie wil gebruiken dan de licentie waar Teams Exploratory onder valt.  
     

Betaalde licenties toewijzen aan gebruikers 

Let op! Voordat je een Teams Exploratory licentie ongedaan maakt, moet je eerst de nieuwe licentie toewijzen! Doe je dit niet, dat verliest je gebruiker de toegang tot Teams tot je de betaalde licentie toewijst. 

Je kan dit doen in de Microsoft 365 admin omgeving bij “Assign licenses to users”. Daarna kan je de Teams Exploratory licentie intrekken bij gebruikers via “Unassign licenses from users”. 

 

Ondersteuning nodig bij Teams Exploratory naar een betaalde Teams licentie?

 
Bekijk onze hardware & software pagina. Heb je nog geen Office en / of Teams licentie en wil je gebruik maken van Office 365 en Teams? We adviseren je graag over de beste licentie voor jouw organisatie. Neem hiervoor contact met ons op.