Incheckpalen
“Later kwamen de incheckpalen. Deze zijn deels in coronatijd ontstaan. Voor corona kwamen mensen naar de baan zonder te reserveren. We werkten toen met een ballenspiraal. Daar gooiden mensen een balletje in en de plek waarop deze landde bepaalde de volgorde op de baan. Dan wist je pas bij aankomst wanneer je de baan op kon. Dat kon zomaar pas over twee uur zijn en zorgde dus voor rijen.
Golf was bovendien een van de weinige sporten die je kon blijven doen in coronatijd. Daardoor werd het drukker aan de baan en kregen golfclubs meer leden. Tegelijkertijd moesten we er i.v.m. corona voor zorgen dat we de mensen op de baan konden identificeren. Toen hebben wij, net als alle clubs in Nederland, een reserveringssysteem geïntroduceerd.
Maar reserveren betekent nog niet dat mensen ook echt komen. Het gebeurde regelmatig dat mensen een starttijd hadden gereserveerd, maar niet kwamen opdagen. Dat is voor het optimaal benutten van de baancapaciteit natuurlijk niet gunstig. Om dat te voorkomen wilde ik een systeem hebben waarbij mensen niet alleen reserveren, maar ons ook vertellen dat ze er zijn. Dat hebben we gerealiseerd door hen te laten inchecken voor zij de baan op gaan.
Bij veel clubs checken mensen in bij de servicebalie in het clubhuis. Dat werkt, maar zorgt wel weer voor een drukteprobleem bij de servicebaliemedewerkers. Bovendien is onze hole 10, wat de startplek is voor de ‘tweede negen’, hier best een eind vandaan. Mensen die daar starten komen vaak niet eens in aanraking met het clubhuis. Daarom hebben we samen met Xafax incheckpalen ontwikkeld, waarbij mensen niet bij de servicebalie hoeven in te checken, maar gewoon op de plek waar zij starten. Dat is veel logischer en voorkomt bovendien dat mensen tien minuten moeten lopen om zich aan te melden.”